THE IMPLEMENTATION OF COMMUNICATIVE ACTIVITIES TO IMPROVE SPEAKING SKILLS ON LIBRARIANS AT A BILINGUAL UNIVERSITY IN CARTAGENA DE INDIAS, COLOMBIA.

Autores/as

  • Antonio Romeo Recuero Rodríguez Universidad de Pamplona
  • Alfredo Javier Arnedo Torres Fundación Universitaria Colombo Internacional - Unicolombo - Cartagena
  • Jesika Maria Borre Del Rio Universidad de Cartagena

Resumen

Abstract: This case-study research intends to achieve oral communication skills through conducting activities for librarians to improve their speaking skills in a private bilingual university in Cartagena de Indias, Colombia. The series of techniques implemented to collect data include surveys, multimedia and daily journals. After applying these techniques, data gathering evinced the difficulties librarians could have at the moment of assisting people who requested library services in English. To solve such difficulties, this study aimed to discern how the implementation of free communicative activities could improve the librarians' english speaking skills. Since the aim of this research was to stimulate librarians' ability to communicate in the target language, the implementation of ESP lessons for librarians was proposed as a method to achieve such objective. The latter was based on a learner-centered approach that suited to the needs of that specific context. In that sense, Our ESP lessons were designed to allow librarians to develop strategies to offer library services and guide library users using English as the target language.

Keywords: ESP speaking activities, learner-centered approach, free speaking skills

Resumen: Esta investigación consiste en un estudio de caso enfocado en promover las habilidades de comunicación oral de los bibliotecarios en una universidad privada de Cartagena de Indias, Colombia, a través de la práctica oral libre. Las técnicas implementadas para la recopilación de datos fueron encuestas, videos y diarios de campo. Después de implementar estas técnicas, se evidenció que los bibliotecarios tenían dificultades para asesorar a los usuarios que solicitaban el servicio de biblioteca en inglés. Dado que el objetivo de esta investigación era lograr que los bibliotecarios se comunicasen en la lengua meta y pudiesen interactuar con los visitantes, se procedió a la implementación de actividades comunicativas que pudiesen mejorar sus habilidades de habla en dicha lengua. Para ello, se desarrollaron lecciones con contenido específico para bibliotecarios, las cuales estaban enfocadas en conversaciones e interacciones reales. Estas lecciones fueron diseñadas para dar a los bibliotecarios las herramientas necesarias para ofrecer servicios y guiar a los usuarios utilizando el idioma inglés.

Palabras claves: actividades de habla con propósitos específicos, enfoque centrado en el estudiante, habilidades comunicativas orales

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Antonio Romeo Recuero Rodríguez, Universidad de Pamplona

Antonio Romeo Recuero Rodríguez. Docente y egresado de la facultad de Lengua Castellana de la Universidad de Pamplona. Email: soyundocenteprospero@gmail.com.

 

Alfredo Javier Arnedo Torres, Fundación Universitaria Colombo Internacional - Unicolombo - Cartagena

Alfredo Javier Arnedo Torres. Docente del Centro Cultural Colombo Americano, Licenciado en Bilingüismo con Énfasis en Inglés de la Fundación Universitaria Colombo Internacional – Unicolombo. Email: alfredoarnedotorres@gmail.com. Jesika Maria Borre Del Rio. Odontóloga de la Universidad de Cartagena. Email: jesikam3301@gmail.com.

Jesika Maria Borre Del Rio, Universidad de Cartagena

Jesika Maria Borre Del Rio. Odontóloga de la Universidad de Cartagena. Email: jesikam3301@gmail.com.

Citas

References

Brown, S. (2011). Listening Myths. Ann Arbor: The University of Michigan Press.

Chaney, A. L., & Burk, T. L. (1998). Teaching Oral Communication in Grades K-8. Boston: Allyn and Bacon

Dudley-Evans, T., & St John, M. J. (1998). Developments in ESP: a Multi-disciplinary Approach. Cambridge Language Teaching Library (RU).

Graves, K. (Ed.). (1996). Teachers as Course Developers.

Cambridge University Press.

Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes. Cambridge University Press.

Kennedy, C., & Bolitho, R. (1984). English for specific purposes. USA: Macmillan Pub Ltd.

Khan, T. M., Ghulamullah, M., Naeem Mohsin, M., Hussain Dogar, A., & Awan, A. S. (2011). Needs Analysis of English for Occupational and Specific Purposes. International Journal of Social Sciences & Education, 1(4). Retrieved from http://ijsse.com/sites/default/files/issues/201 1/v1i4/paper%2026/paper%2026.pdf

McDonough, J., & McDonough, S. (2014). Research methods for English language teachers. USA: Routledge.

Patton, M. Q., & Patton, M. Q. (2005). Qualitative research [Online Encyclopedia Entry]. In Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science.

Macmillan Education Technology. (2015). Sounds:

Pronunciation App (version 3.04.1) [mobile application]. Available from: https://play.google. com/store/apps/details?id=com.macmillan.app

.soundsfree&hl=en&rdid=com.macmillan.app.s oundsfree

Wallace, M. J. (1998). Action research for language teachers.

USA: Cambridge University Press.

Xhaferi, B., & Xhaferi, G. (2011). The English Language Skills in ESP for a Law Course. LFE: Revista de lenguas para fines específicos, (17), 431-448. Retrieved from http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/387749 5.pdf

Publicado

2019-10-03

Cómo citar

Recuero Rodríguez, A. R., Arnedo Torres, A. J., & Borre Del Rio, J. M. (2019). THE IMPLEMENTATION OF COMMUNICATIVE ACTIVITIES TO IMPROVE SPEAKING SKILLS ON LIBRARIANS AT A BILINGUAL UNIVERSITY IN CARTAGENA DE INDIAS, COLOMBIA. REVISTA ADELANTE-AHEAD, 9(1). Recuperado a partir de http://ojs.unicolombo.edu.co/index.php/adelante-ahead/article/view/149

Número

Sección

Artículos de Investigación